Stanislav Novotný se ptá Jindřicha Rajchla na bezdůvodnou půjčku 74 miliard korun pro prosperující polostátní ČEZ, který skrze minoritní vlastníky tuneluje český národ
Trestní oznámení ke stažení zde
Vrchní státní zastupitelství v Praze
Náměstí hrdinů 1300
1400 00 Praha 4 – Nusle
Praha, dne ________________
Datovou schránkou
Oznamovatel:
_____________________
nat. nar. ________________
bytem __________________
(dále „Oznamovatel“)
Trestní oznámení
I.
Oznamovatel podává tímto u Vrchního státního zastupitelství v Praze trestní oznámení na neznámé pachatele pro důvodné podezření, že se tito pachatelé mohli dopustit trestné činnosti spočívající v přípravě trestného činu teroristického útoku dle § 311 odst. 1, 3 a 4 a úvěrového podvodu dle § 211 odst. 1) a 6) zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů (dále též „TZ“), a to v souvislosti s jednáním osob účastných na rozhodování společnosti ČEZ, a.s. (dále jen „společnost ČEZ“), včetně osob účastných na přípravě a uzavření smlouvy o úvěru ze dne 8. července 2022, na základě které se Česká republika zavázala poskytnout společnosti ČEZ celkem tři úvěry v celkové výši 3 miliardy EUR.
II.
Skutkový stav:
- Stát je z hlediska vlastnické struktury společnosti ČEZ s podílem 69,78 % jejím většinovým vlastníkem. Toto jeho postavení mu z hlediska aktuálních právních předpisů plně umožnuje, aby rozhodoval o jejích krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých cílech, ke kterým zcela nepochybně patří všechny úkony, jež mají vliv na tvorbu cen elektrické energie pro koncové spotřebitele.
- Oznamovatel konstatuje, že dle veškerých dostupných dat je výrobní cena jedné KWh elektrické energie v posledních letech v zásadě stabilní a činí maximálně 45 haléřů za jednu KWh. V současnosti je však elektrická energie prodávána koncovým spotřebitelům za třicetinásobek této ceny, tedy za cenu 12 Kč/KWh. Základním důvodem tohoto doslova explozivního nárůstu ceny elektrické energie je zcela účelová a bezdůvodná realizace prodeje elektrické energie ČEZ za ceny Lipské burzy EEX, resp. Pražské burzy PXE, resp. přímo přes tyto burzy. K takovému postupu však společnost ČEZ nezavazuje žádný obecně závazný právní předpis ani převzatý mezinárodní závazek.
- Zisk společnosti ČEZ jen za I. čtvrtletí tohoto roku činil 26,7 miliardy Kč, oproti ustáleným celoročním ziskům po zdanění ve výši cca 20 miliard Kč. Toto bylo oznámeno samotnou společností ČEZ v její tiskové zprávě ze dne 10. 5. 2022, tedy v době, kdy do cen energií již nesporně zasáhly i vnější vlivy, související s válkou na Ukrajině(k uvedenému datu trvala již bezmála čtvrt roku), které, pokud by skutečně byly „signifikantní ekonomickou nejistotou“, musely by se v tomto okamžiku již v plné síle projevit.
- Pouhé dva měsíce poté, co bylo oznámeno rekordní zvýšení dosahovaného zisku, uzavírá společnost ČEZ zcela bezdůvodně smlouvu s Českou republikou, zastoupenou Ministerstvem financí, o čerpání tříúvěrů v celkové výši 3 miliard EUR. Ve smlouvě je obsaženo následující odůvodnění: „Současná krize v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině vytvořila signifikantní ekonomickou nejistotu, narušila globální obchodní toky a dodavatelské řetězce a vedla mimo jiné k významným dopadům na trh s energií a vyvolala výjimečně velký a neočekávaný nárůst cen zvláště elektřiny a plynu v EU. Úvěrovaný, jakožto největší výrobce elektřiny v České republice a zároveň nejvýznamnější energetická společnost v České republice, v souvislosti s bezprecedentní situací na trhu s energetickými produkty z důvodu skokového navýšení cen čelí povinnosti skládat enormně vysoké hotovostní zástavy, které významně omezují zdroje likvidity Úvěrovaného“.
- Skladba energetických výrobních zdrojů společnosti ČEZ (tzv. energetický mix) je stabilní a podíl plynových či paroplynových elektráren, kde by se teoreticky mohlo projevit snížení dodávek zemního plynu do České republiky z Ruské federace, činí méně než 11% její celkové výroby. Odvolávka na „současnou krizi v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině“ tak, jak je uvedena ve smlouvě o úvěru, nemůže být z hlediska finanční stability společnosti ČEZ a zejména její cenotvorby pro koncové zákazníky validní.
- Vzájemným porovnáním skutečností shora uvedených pod body 3, 4 a 6 lze proto spolehlivě dovodit, že výše citované tvrzení o důvodech uzavření úvěrové smlouvy ze dne 8. července 2022 musí být ze své podstaty hrubě nepravdivé. Nelze si totiž představit – a finanční indikátory společnosti ČEZ toto ani nenaznačují, že by se hospodaření společnosti ČEZ během pár týdnů rapidně zhoršilo natolik, že by vyžadovalo tak masivní finanční podporu ze strany státu. Nabízí se proto vysvětlení, že stát byl společností ČEZ účelově uveden v omyl s cílem čerpání státních finančních prostředků, vytvoření zdání mimořádně závažné krizové situace při zásobování elektrickou energií, utvrzení obyvatel v účelově vytvořeném strachu a k jejich donucení akceptovat zcela přemrštěných ceny elektrické energie, případně jim odběr elektrické energie zcela znemožnit.
- Elektrická energie je základní lidskou a hospodářskou potřebou, zcela nezbytnou pro komplexní fungování moderní společnosti. Nemožnost přístupu k ní, ať fyzickým omezením či umělým vyvoláním její bezdůvodně vysoké ceny, znamená zcela zásadní a bezprostřední ohrožení bezpečnosti fyzických a právnických osob, rozvrat soukromé a veřejné infrastruktury a ve svém důsledku i přímý útok na stabilitu a bezpečnost státu.
Důkaz:
- Výročními zprávami společnosti ČEZ
- Tiskovým oznámením skupiny ČEZ ze dne 10. 5. 2022
- Smlouvou o úvěru mezi Českou republikou – Ministerstvem financí a společností ČEZ ze dne 8. července 2022
III.
Právní kvalifikace:
§ 311
Teroristický útok
(1) | Kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky, narušit nebo zničit základní politickou, hospodářskou nebo sociální strukturu České republiky nebo mezinárodní organizace, závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo nebo protiprávně přinutit vládu nebo jiný orgán veřejné moci nebo mezinárodní organizaci, aby něco konala, opominula nebo trpěla,
bude potrestán odnětím svobody na tři až dvanáct let, popřípadě vedle tohoto trestu též propadnutím majetku. |
||||||||||||||||||||||||
(2) | Kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky, narušit nebo zničit základní politickou, hospodářskou nebo sociální strukturu České republiky nebo mezinárodní organizace, závažným způsobem zastrašit obyvatelstvo nebo protiprávně přinutit vládu nebo jiný orgán veřejné moci nebo mezinárodní organizaci, aby něco konala, opominula nebo trpěla,
|
||||||||||||||||||||||||
(3) | Odnětím svobody na dvanáct až dvacet let, popřípadě vedle tohoto trestu též propadnutím majetku, nebo výjimečným trestem bude pachatel potrestán,
|
||||||||||||||||||||||||
(4) Příprava je trestná.
§ 211 Úvěrový podvod
|
IV.
Shrnutí skutkového a právního hodnocení
Současná, zcela nepřiměřeně vysoká cena elektrické energie pro koncové spotřebitele, nemá, dle názoru oznamovatele, žádnou oporu v hospodaření společnosti ČEZ ani v jí účelové tvrzených dopadech tzv. vnějších vlivů. Její výrobní cena je dlouhodobě stabilní a ani v současnosti nepřesahuje 45 haléřů na jednu KWh. Na tuto výrobní cenu neměly z důvodu skladby energetického mixu této společnosti zásadní vliv ani válečné události na Ukrajině, sankce uvalované na Ruskou federaci či snížené dodávky zemního plynu do České republiky. Takový vliv minimálně nelze z veřejně dostupných informací dovodit. Jediným důvodem pro explozivní nárůst této koncové ceny tak tedy zřejmě je úmyslné a zcela svévolné rozhodnutí osob zapojených do procesu rozhodování společnosti ČEZ o její účasti na tzv Lipské burze EEX či Pražské burze PXE, prostřednictvím kterých tato společnost realizuje prodej a nákupu vlastní produkce.
Je notorietou, že elektrická energie je v moderní společnosti základní životní nezbytností pro zachování jejích, byť by jen bazálních, funkcí. Její nedostupnost vyvolaná v důsledku teroristického útoku je pro hospodářskou, společenskou, sociální a politickou strukturu zničující.
Ustanovení § 311 TZ nikterak nezmiňuje jakými prostředky může být tento teroristický útok veden. Rozsah škály útoků může být v současné moderní době velmi široký, počínaje klasickými fyzickými útoky na zařízení energetické infrastruktury, přes útok za využití kybernetických nástrojů, až po útok vedený shora popisovaným způsobem, neboť útok na energetickou soustavu a zásobování občanů a průmyslu elektrickou energií za využití systémových ekonomických a finančních nástrojů účelové cenové manipulace mezi způsoby teroristického útoku nepochybně může patřit. Jedná se o útok sui generis, související s novými typy tzv. hybridních hrozeb. Pokud se představa takového útoku vymyká současným představám většinové populace o povaze a způsobu provedení teroristického útoku, neznamená to, že ji lze (právě s ohledem na nové druhy hrozeb) přehlížet. Naopak, může být ve svém výsledku o to zákeřnější a nebezpečnější, neboť rozsáhlé škody takovým útokem způsobené mohou být příslušnými bezpečnostními složkami (nepřipravenými na novou podobu terorismu) přehlédnuty nebo minimálně podceněny, přitom mohou být dlouhodobé, jistě nebudou sektorově omezeny, ale zasáhnou plošně celou strukturu současné společnosti, a budou proto pro všechny devastující a nevratné.
V žádném případě nelze bez důkladného prošetření shora uvedeného jednání znaky skutkové podstaty zvláště závažného zločinu teroristického útoku tak, jak jsou uvedeny v § 311 TZ, vyloučit, přičemž zvláště závažné resp. nevratné důsledky tohoto zločinu a majetkový prospěch v řádu desítek miliard korun svědčící jeho pachatelům či osobám jiným plně opravňují užití nejvyšší trestní sazby stanovené odstavcem 3 uvedeného ustanovení.
Ve světle výše uvedeného se skutečnost uzavření úvěrové smlouvy ze dne 8. července 2022 může jevit jako podružná, avšak tak tomu není. Veškeré indicie napovídají, že k uzavření této smlouvy bylo přistoupeno účelově s cílem prohloubit mylný dojem závažné krizové situace při zásobování elektrickou energií a přinutit tímto obyvatele k akceptaci jejích zcela nepřiměřené ceny, případně je od této životně nezbytné potřeby zcela odstavit, tedy dle § 211 TZ odst. 6) písmeno b) spáchat úvěrový podvod s úmyslem umožnit nebo usnadnit spáchání teroristického trestného činu označeného shora.
Oznamovatel vyslovuje závěrem předpoklad, že shora rubrikované státní zastupitelství velmi pravděpodobně obdrželo v souvislosti s uvedeným skutkem trestní oznámení i od jiných oznamovatelů. Oznamovatel současně předpokládá, že tito oznamovatelé spojovali uvedený skutek m.j. i s trestným činem porušování povinnosti při správě cizího majetku dle § 255 TZ. Z uvedeného důvodu se Oznamovatel touto právní kvalifikací v tomto trestní oznámení podrobněji nezabývá, nicméně na ni z hlediska procesní opatrnosti rovněž plně odkazuje.
V.
Oznamovatel žádá, aby byl v souladu s ustanovením trestního řádu písemně vyrozuměn o učiněných opatřeních.