Stanislav Novotný se ptá Oldřicha Lichtenberga na stav divadelnictví v pocovidové době
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Dobrý den. Vážení diváci. Vítám při sledování dalšího dílu cyklu, o čem se mlčí. Od kejklířů přes pašijové hry obrozeneckou osvětu velké národní projekty, prvorepublikovou avantgardu, předlistopadová divadla malých forem až po po převratu v divadelní podnikání tak vypadá předlouhá úctyhodná a mnohotvárná cesta českého divadla, protože na krátké povídání zaskočil známý divadelní producent Oldřich Lichtenberg. Ptám se. Pane Oldřichu, jaké kondici české divadelnictví posloužil mu covidová doba.
Oldřich Lichtenberg (divadelní producent)
Ta covidová doba si neposloužil ničemu s výjimkou toho, že se vy vyjasnilo mnoho vztahů mezi lidmi, ale divadlo ve velmi velmi špatné kondici a je to proto, protože za tady existuje jakási nákaza. Za be tady existuje neschopný ministr kultury. A v kombinaci toho je to pro české divadlo smrtící.
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Jaký smysl mají vlastně ty preference ministra kultury ministerstva kultury, jakou mají vlastně koncepci na ministerstvu kultury, je to koncepce, která vlastně vyžaduje jakousi politickou loajálnost.
Oldřich Lichtenberg (divadelní producent)
Já si nejsem jist, že to je politické loajálnost je hlavně tu koncepci nevidím. Já mám pocit, tak, jak čtu mezi řádky spíš, že pan ministr vlastně nechce nějakou ne nestátní podnikatelskou strukturou divadla, že by rád vlastně kontroloval formou těch příspěvkových organizací a formou dotačních otěží celou českou kulturu. A pro to si zavazuje tím dotačním systémem spousty dalších a dalších subjektů loajalitě, ale ono se to obrací, když už vidím reakce dnešních ředitelů příspěvkových organizací směrem k ministerstvu, jak zvládlo, respektive nezvládlo tu covidovou situaci, tak si myslím, že dopadl velmi špatně v rámci toho pan ministr Zaorálek.
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Jak vidíte, takové ty hochštapler divadle, kteří nedostatek talentu dohání, tak tou ideologickou snaživost, protože to si myslím, že hraje hodně velkou roli při udělování dotací nejenom ministerstva kultury, ale vůbec veřejných rozpočtů.
Oldřich Lichtenberg (divadelní producent)
Mně se to těžko hovoří, protože já příjemcem žádných dotací nejsem, ale z těch náznaků, co všechno mám udělat pro to, aby dotace získal, tak jsou to jistý jistý tance kolem toho, který, který by se měly dít já nechci se pouštět dál, aby ty výroky nebyly žalovatelné, ale každopádně já postrádám jakoukoliv koncepci v rámci dotační politiky a a hlavně nadhled pro to, co je důležité pro budoucnost české kultury, když se bavíme kejkle talent talent já miluju ve výtvarném umění abstrakci, ale tu abstrakci miluju od lidí, který prokázali, že umějí dokonalé řemeslo. Tzn. totéž v divadle, mnozí z nás dělají pouze tu abstrakci a postrádá toto dokonalý řemeslo.
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Tzn. že výtvarník musí nejprve zvládnout barokní kresbu a aby se potom mohl pouštět nějaký abstraktní experimentů.
Oldřich Lichtenberg (divadelní producent)
Přesně, tak, to je v divadle tzn. pokud někdo nezvládne řemeslo, tak nemá právo experimentovat a mnohdy jsou to jenom experimenty a není to podložený kvalitou.
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Co konkrétně děláte ve svém divadle a za své?
Oldřich Lichtenberg (divadelní producent)
Tak připravujeme novou sezónu 21- 22. Ta první půlka podzim 21 bude prubířským kamenem vlastně pro naše, ale i jiná divadla, protože nové věci se vlastně neprodávají. Lidé mají spoustu starých vstupenek uplatněných ještě za covidové období, no ale my jsme tak hrdí a připravili jsme premiéru nového muzikálu písniček Waldemara Matušky, taková vlastně hodně smutná komedie. Jmenuje se to Láska nebeská.
Stanislav Novotný (předseda Asociace nezávislých médií)
Pane Oldřichu Lichtenberga, já vám moc děkuju za rozhovor a s vámi, milí diváci, se těším na další pokračování cyklu, o čem se mlčí.